
- 11 Aralık 2019, 10:32
Öğrenme Güçlüğü Destek Eğitim Programı (Disleksi)
Özel Eğitimde Okuma ve Yazma Eğitimi
Özel eğitim içerisinde okuma yazma eğitimi Yeterliliği farklı olan bireylerimiz farklı yaş grupları ve farklı tanıları itibariyle aynı zamanda hazırbulunuşluk ve ön koşul becerileri üzerinden çok büyük önem arzetmektedir.
Bireylerimizin okuma yazma eğitiminde ön koşul beceri olarak işitsel uyaranları ve görsel uyaranları yerine getirmesi, telafuz üzerine yapılacak çalışmalar önemli olmakla birlikte, temel çizgileri çizebilme becerilerine sahip olması çok büyük önem arzetmektedir. Bu noktada gerek velilerimizin(ebeveynlerimizin), ve öğretmenlerimizin ön koşul becerilere ve hazırbulunuşluk seviyelerine uygun olmayan bireylerimizle ısrarla okuma yazma eğitimi vermesi veya vermeye çalışması, vermiş gibi göstermesi bireyimiz açısından oldukça yanlış olmakla beraber, hevesini kırabilecek bir noktaya da sebep olacağı unutulmamalıdır.
Özellikle ilkokul seviyesinde olan bireylerimiz açısından ve yine ilkokula devam eden bireylerimiz açısında okulla birlikte okuma yazma eğitimi (e, l, a, k, i, n) çalışmaları yapılması oldukça uygun olacaktır. Okulda 5 gün içerisinde yapılacak okuma yazma eğitimi ile ve özel eğitimde okulda yapılacak çalışmaların desteklenmesi bireyimiz açısından oldukça etkili ve başarılı olacaktır. Yeterli okul, kurum ve veli işbirliği sağlam ve etkili olsun.
Yukarıda bahsettiğim bilgilerin yanı sıra Bireylerimizin yaş ve gelişim durumuna göre de okuma ve yazma eğitimi öğretim, yöntem ve teknik üzerine değişebilmektedir. Yaşı daha büyük olan, ilkokul seviyesinin üstünde olan bireylerimizde dil konuşma becerisini destekleyecek şekilde "Ba" yöntemi ile de çalışılabilir. Bu yöntemle hem Bireylerimizin dil konuşmasını güçlendirdiğimiz gibi hem de okuma yazma üzerine başarılı şekilde ilerleme gösterebilmesine yardımcı olabilleceğini düşünebiliriz . Aynı şekilde Bireylerimizin gelişim durumu ve taş düzeyi göz önünde bulundurularak yukarıda bahsettiğim yöntemler dışında resimlerle okuyorum yöntemi de kullanılabilir.
Sonuç olarak her bireyimiz farklıdır ve farklı özelliklere, gelişimleri ve yeterliliklere sahiptir Hiç bir bireyimizi birbirleriyle aynı tutmadan değerlendirmeli ve öyle geliştirmeli, fırsat tanımalıyız. Yalnız ilkokul öğrencisi ile dik temel yazı(e, l, a, k, i, n) ile başlanması ve (ilkokul dışında) daha büyük yaşta bulunan bireylerimiz için dil konuşma açısından "Ba" yöntemiyle çalışılması çok önem arzetmekle beraber resimlerle okuyorum veya diğer yöntemlerle çalışılması uygun olacaktır.
HER BİREY FARKLIDIR VE FARKLI YETERLİLİKLERE, ÖZELLİKLERE, ÖĞRENMELERE
SAHİPTİR.
ÖZEL DARICA UMUT IŞIĞIM ÖZEL EĞİTİM
VE REHABİLİTASYONMERKZİ
MERT YUSUF İLGIN
ZİH. ENG. SIN. ÖĞR.